I když to může vypadat jednoduše, před nákupem nového kola je spousta věcí, které je třeba zvážit a vyzkoušet. Proto jsem požádala Jíru, který má s prodejem i servisem kol bohaté zkušenosti, aby mi pomohl napsat základní informace pro rozhodování o nákupu kola. Tenhle článek nechť je vám průvodcem!
První důležitá věc: Kolo si vždy vybírejte podle toho, jak chcete jezdit. A ne jen teď, ale i za měsíc, za rok, za dva. Tedy pokud nechcete každý rok kolo měnit… Zvažte, jestli chcete jezdit jako Petr Sagan na silničce nebo jako Ondra Cink na MTB. Rozmyslete si, v jakém terénu se nejčastěji objevíte, kolik km chcete jezdit a jakou máte možnost o kolo pečovat. Kromě počátečního nákupu kola myslete i na následnou údržbu. Kolo chce jednou za čas nový řetěz, nové brzdové destičky nebo špalky, doplnit brzdovou kapalinu, opečovat pružení, seřídit řazení atd. Když to dělat nebudete, nebude vás chtít moc dlouho vozit a brzy se hodí marod. Jojo, i kolo má city. I to, které vás vozí jen na pivko a dom. 🙂
Nechte se svézt!
Když zhruba víte, co chcete, začněte s výběrem modelu. Skoro každý výrobce kol má na webu tabulku velikostí. I přes to si oběhněte pár cykloprodejen, nechte si poradit a několik kol i různých značek si vyzkoušejte. Pořádný cyklošop vás nechá se na kole svézt – v garáži, kolem obchodu apod. Někdy si můžete dokonce půjčit testovací kolo a vyrazit s ním na svou oblíbenou trasu. Proč je svezení důležité? Každý výrobce má trochu jinou geometrii rámu, jiné sklony a vzdálenosti, takže např. velikost M od jednoho výrobce může být jiná, než od druhého výrobce. Navíc jsou různé velikosti ráfků – 27,5″ a 29″. Bikeři menšího vzrůstu, jako jsem já, 29″ prostě mít nemůžou (leda celoodpružené kolo, ale to zase nechci). Blbě to vypadá a svezení stojí za houby. Na kole se musíte cítit dobře. Jinak i na tom nejkrásnějším kole na světě budete jezdit a vypadat jako trouba a bude vás to štvát, bolet a brzy s tím seknete.
Ozkoušené značky:
- Specialized – na tom jezdí několik let Jíra. Má od nich silničku Tarmac Expert i mtb StumpJumper. Je s nimi spokojený a zatím řeší jen běžný provozní servis – výměna řetězu atp.
- Scott – tak na tom jezdím zas já i moje ségra. Mám silničku Speedster S 10 s koly Fulcrum. Mám ji 6 let a jsem s ní maximálně spokojená.
- Duratec – česká značka kol z Města Touškov na Plzeňsku. Jezdí na tom několik bikerů na naše vyjížďky a dlouho na tom jezdil i Jíra. Já si plánuji koupit MTB na 27,5,” protože nabízejí zakázkovou výrobu, a tak se dá pořídit kolo se super výbavou podle mých představ.
- 4EVER – to je další česká značka, která nabízí MTB, elektrokola a trekingová kola za velmi přijatelné ceny, které začínají okolo 10 000 Kč.
- Další značky, na kterých jezdí lidé v mém okolí, ale nemám s nimi přímou zkušenost: Giant, Haibike, Cube, Colnago
Určete si rozpočet pro nákup a údržbu kola
Kolo seženete za pár tisíc i za statisíce. Neznamená to, že kolo za 15 000 Kč je klump. Jen se hodí pro jiné ježdění než kolo za 100 000 Kč. Velkým obloukem se ale vyhněte kolům ze supermarketů, které za ani ne 5 000 Kč slibují celoodpružení, nízkou váhu atd. Takové kolo je možná dobré na tu krátkou cestu po asfaltce do hospody, protože zpátky ho samozřejmě potlačíte, ale do lesa s tím nejezděte. Místo 5 000 Kč by vás nakonec mohlo stát v lepším případě pár modřin, v horším případě život.
Co tedy ovlivňuje cenu kola?
Materiál – rám může být z duralu nebo karbonu (výjimečně ocel, dřevo – ale to jsou fakt výjimky). Dural je léty prověřený materiál, který je trochu těžší než karbon. Karbon je jednoznačně lehčí a pohodlnější. Kola v nižších a středních cenových kategoriích mají obvykle rám z duralu.
Technický pokrok – výrobci řazení, brzd (např. srovnání SRAM, Shimano zde) i odpružení (Rock Shox, Fox) dělají velké pokroky. Od klasických véčkových brzd se už před lety posunuli ke kotoučovým brzdám, které se dnes občas používají i na silničních kolech. Ale véčka jsou furt ok. Jen nebrzdí tak efektivně jako kotoučovky. Řazení už nemusí fungovat přenosem přes nerezová lanka, ale bezdrátově, na elektriku… cvak cvak. Vidlice pruží buď díky klasické kovové pružině nebo vzduchové komoře. Vzduch je lepší pro náročnější cyklisty a sportovní jízdu. Navíc jde lépe štelovat tuhost, když to ovlivňujete tlakem vzduchu. Většinou platí čím pokrokovější (dražší), tím lehčí výbava. Váhu hodně řeší závodníci a každodenní cyklisté.
Značka – jojo, inovátorské značky, které investují do výzkumu, vývoje a testování nejvíc, jsou prostě dražší. Kvalitní lidi, co pro značky pracují, mají svou cenu. A pak na těch kolech jezdí profíci, které obdivujeme. Značka ovšem není všechno, takže vybírejte podle svých finančních možností a cyklistických ambicí. Když vás to bude bavit, třeba si za pár let našetříte na ještě o kus lepší kolo nebo výbavu.