Podzim je tu a s ním i období, kdy se o kolo musíme starat trochu víc, než jsme zvyklí. Ať se nám to líbí, nebo ne, z vyjížďky se často budeme vracet špinaví od bláta my, i kolo a bude potřeba oba umýt 🙂
Určitě už jste slyšeli, že po mytí je potřeba mazat. Sebe namažeme Indulonou, ale čím řetěz? Pojďme se na to mrknout.
Že je dobré čas od času namazat řetěz, je jasné asi všem. Protože ale, bohužel, i mezi účastníky našich vyjížděk občas vidíme a slyšíme někoho, komu řetěz úpí, jako kdybyste napli tenorového zpěváka na skřipec, zopakujeme si zlehka proč, čím a jak mazat řetěz.
Řetěz se skládá z jednotlivých článků a tyto články se skládají z jednotlivých částí. A tyto články a části se pohybují a třou o sebe. A tření je bestie. Aby se tření snížilo, je nutné řetěz mazat vhodným mazivem. Potom se tolik neopotřebovává a hlavně je jeho chod o poznání plynulejší a tišší. Díky mazání je také samozřejmě chráněn před korozí.
Čím mazat řetěz
Co je tedy myšleno tím vhodným mazivem? Na trhu je celá řada speciálních přípravků na mazání řetězu, od těch úplně základních až po kosmické technologie s nano a keramickými složkami 🙂
Pro zjednodušení můžeme rozdělit maziva do dvou základních kategorií. Do sucha a do mokra. Přesně jak název napovídá, používají se buďto do mokrých podmínek, kdy voda a bahno létají vzduchem, nebo naopak do suchých podmínek, kdy vzduchem létá tak maximálně prach.
Mazivo do suchých podmínek má tu výhodu, že tolik nešpiní a řetěz je pak relativně čistý. Vyrábějí se i různá maziva na bázi vosku, která nečistoty nezachytávají téměř vůbec. Nevýhoda maziva do suchých podmínek je, že se o poznání rychleji “vyjezdí” a vy proto musíte řetěz mazat častěji.
Oproti tomu “mokré” mazivo je podobnější klasickému oleji. Dobře maže, vydrží dlouho, ale zase bude váš řetěz po chvíli vypadat jak horník po dvojité šichtě.
Najít to pravé pro vás může chvíli trvat, ale v zásadě cokoliv (už jsme nouzově mazali řetěz i olivovým olejem 😀 ) je lepší než nic. Jen prosím zapomeňte na vazelínu a podobné nesmysly, které na řetěz nepatří. Já osobně třeba používám mazivo od Muc-off a pokud “servisujete” kolo v obýváku jako já, mám pro vás dobrou zprávu. Docela hezky voní 🙂
Jak mazat řetěz
Víc než kde jinde při mazání řetězu platí staré dobré “méně je více”. Není třeba se pokoušet řetěz utopit v olejové lázni. V ideálním případě byste měli aplikovat mazivo na jednotlivé články řetězu. Občas ale prostě není čas, tak to tam taky pošlu na rychlo 🙂
Nejmenovaný Jíra třeba používá mazivo ve spreji. Aplikace je rychlá a podle toho, jak má vždycky kola i řetězy čisté, je to i dobré řešení. Jediné, na co si musíte dát pozor je, abyste si při aplikaci nefoukli mazivo i na zadní kotouč u brzdy. Potom by vás čekalo v prvním sjezdu nemilé překvapení 🙂
Po aplikaci nechte mazivo chvilku zaschnout, a poté řetěz očistěte hadříkem, abyste odstranili přebytečné zbytky maziva. To totiž odvádí svou práci “uvnitř” na jednotlivých článcích. Cokoliv, co je na jeho povrchu, bude jen chytat prach a nečistoty. A kombinace maziva a bordelu vytvoří smrtící brusnou pastu, která pak dává zabrat nejen vašemu řetězu, ale i převodníkům, kazetám a všemu, s čím přijde do kontaktu. Takže mít čistý řetěz je prostě to, co chcete.
Pak už si jen užívejte čistý a tichý chod vašeho kola (než to protáhnete prvním bahnem a můžete začít znovu, holt podzim :-D).
Jo a když už budete řetěz mazat, občas ho změřte, jestli už ho nemáte vytahaný jak gumu od tepláků. Proč je to dobré dělat si povíme zase někdy příště.
PS: pokud nemáte kde si umýt, namazat a seřídit kolo, protože bydlíte třeba ve 2kk v pátém patře, máme pro vás dobrou zprávu. Členové Bikeheart můžou zdarma využívat zázemí Bikeheart centra cyklistiky, kde najdou všechno potřebné, včetně čisticích prostředků, olejů a maziv, nářadí, servisního stojanu atd. Více o výhodách členství najdete tady.