Vítejte u dalšího článku, který vám pomůže prodloužit životnost drahocenných cyklokomponentů. Tentokrát se zaměříme na jednu z nejnamáhanějších částí kola – řetěz. Když budete věnovat pozornost stavu svého řetězu, ušetříte i kazetu, převodník a své nervy při řazení. S výměnou řetězu se určitě nečeká do chvíle, kdy se řetěz přetrhne. A nečekejte ani tak dlouhou, až kolo přestane plynule řadit. S udělátkem jménem měrka na řetěz snadno a rychle poznáte, že je čas na výměnu.
Kdy vyměnit řetěz?
Rovnou na začátek je třeba říct, že neexistuje přesně daný počet kilometrů, který se dá na jeden řetěz ujet. Opotřebení řetězu závisí na materiál, stylu jízdy, údržbě i počtu kilometrů s blátem a pískem na řetězu. Když se budete o kolo starat, řetěz čistit a správně mazat, pravděpodobně s vámi prožije minimálně 1500 km.
Pokud je cyklistika váš oblíbený sport, kterému se intenzivně věnujete profesionálně či amatérsky, několikrát za rok jistě zavítáte do cykloservisu. Kontrola řetězu je rychlý úkon, který nic nestojí, tak se svého cyklo mechanika / mechaničky zeptejte, jestli je řetěz ok. Pravděpodobně to s každou návštěvou změří automaticky, a když není potřeba řetěz vyměnit, ani se o tom nedozvíte.
Sami si řetěz můžete kontrolovat pomocí již zmíněné měrky řetězu. Není to nic víc, než ohnutý kousek železa se zobáčkem na jednom konci a obloučkem na druhém.
Použití měrky je snadné. U stojícího kola vložíte měrku kamkoliv mezi články řetězu, tedy kromě místa kde je spojka řetězu. A modlíte se, aby vám nepropadla. 🙂 Na jednom konci měrky jsou zářezy do zobáčku. Čím více zobáček propadne mezi články řetězu, tím vytahanější je váš řetěz.
Na fotce výše má před sebou řetěz ještě cca půlku života. Těsně před tím, než zobáček zcela projde řetězem, je potřeba řetěz vyměnit. Později už může být nutné měnit i kazetu případně převodník, což je výrazně dražší.
Proč měnit řetěz?
Jak už jsme zmínili v úvodu, s vytahaným řetězem dostává za uši i kazeta a převodník. Čepy vytahaného řetězu se od sebe oddalují a vybrušují jiný rádius mezi zuby kazety. Vzdálenost čepů nového řetězu pak nepasuje na zuby původní kazety. Při správné údržbě a včasné výměně řetězu má kazeta životnost klidně několik let.
Jak se starat o řetěz aby co nejdéle vydržel?
Řetěz je spotřební materiál, který dříve nebo později budeme muset vyměnit. Když kromě vhodné údržby budete při jízdě s citem řadit (neřadit v záběru, nešlapat zbytečně těžké převody tam, kde to není nutné atd.) vydrží vám o něco déle. A když budete včas měřit a měnit, vydrží vám déle i kazeta a převodník.
Časté otázky ohledně řetězu a jeho výměny
Je tu pár věcí, na které spousty lidí hledá odpověď. Uděláme proto ještě takové malé shrnutí nejčastějších dotazů.
Dražší řetěz = delší výdrž. Není to pravidlem. Dražší řetězy jsou lehčí a mají speciální povrchovou úpravu, takže dochází k nižšímu tření (menšímu opotřebení) komponentů. To znamená i delší životnost. Ale pokud se o řetěz nebudete správně starat, nevydrží déle než obyčejný.
Při každé výměně řetězu je nutné vyměnit rovnou i kazetu. Další fáma. Pokud budete řetězy měnit včas, vydrží vám kazeta bez problémů několik řetězů. Může se vám stát, a pravděpodobně se vám stane, že po výměně řetězu bude řetěz na kazetě prvních pár desítek kilometrů tzv. “střílet.” Tedy lehce přeskakovat po pastorcích. To obvykle trvá jen chvíli, než si řetěz sedne.